Die Verdomd Vreemde en Irritante Weegschaal Schommelingen

Op weg naar een slanker / droger lichaam (lees: lager vetpercentage) is er niets vervelender dan zien dat die verdomde weegschaal een hoger gewicht laat zien dan gisteren. En dat terwijl je precies volgens schema heb gegeten en getraind.

Die Verdomd Vreemde en Irritante Weegschaal Schommelingen

“Hmm, WTF joh, ik mezelf de hele week strikt aan mijn dieet gehouden en alles gedaan wat mijn coach zei, maar nog steeds is dat getal op de weegschaal niet gezakt..” Waarschijnlijk is dit heel herkenbaar als je veel waarde hecht aan je gewicht of op basis van je gewicht jouw vooruitgang trackt.

Elke ochtend kan die weegschaal je hele dag al naar de klote geholpen hebben terwijl je dag nog niet eens begonnen is. En dat niet alleen.. het kan ook heel je motivatie verpesten.

Voordat we een diepe duik nemen in dat getal op de weegschaal

is het belangrijk jezelf eerst eens af te vragen hoe het eigenlijk komt dat je zo veel waarde hecht aan dat getal op die weegschaal? Hoe is dat ontstaan? Wanneer is dat ontstaan?

  • Is dat hetzelfde gewicht als je vriendin/vriend?
  • Is dat een gewicht dat je vroeger hebt gewogen? Vroeger toen je nog slank en “mooi” was en daarom terug wil naar dat gewicht?
  • Heeft één of andere fitgirl, coach of wie dan ook je wijs gemaakt dat je dat gewicht moet nastreven om jouw doel te bereiken?

Vaak stel je een doel op voor jouw lichaamsgewicht op basis van associaties met een “verleden jij” of een vergelijking met anderen.

Waarom ik dit zijstapje maak? Omdat het stellen van jouw doel op deze manier veel negatieve effecten met zich meebrengt, niet alleen op de korte termijn maar ook op de lange termijn (iets met motivatie en volhouden :-)). Lees dit artikel- waarin ik hier uitgebreid op in ga – eens als je jezelf herkent in deze “gewichtstruggle”..

Oké terug naar die vreemde weegschaal.

Het probleem is dat die weegschaal eigenlijk helemaal geen goede graadmeter is voor jouw vooruitgang in het verliezen van vet of opbouwen van spiermassa, maar toch wegen we onszelf dagelijks om onze voortgang bij te houden.

Om dit beter te begrijpen, nemen we een diepe duik in die verdomd vreemde en irritante weegschaal schommelingen.

Jouw gewicht bestaat uit..

We kunnen ons lichaam simpel opdelen in:

  • Vet massa
  • Vetvrije massa; alles behalve vet – botten, spieren, pezen, water etc.

Het getal dat de weegschaal aangeeft is jouw vetmassa + jouw vetvrije massa.

Waar wil je minder van? Vetmassa of jouw vetvrije massa? Precies, je wilt geen “gewicht” verliezen, maar je wilt vet verliezen. Gewicht verliezen is namelijk heel makkelijk; dit doen professionele vechters namelijk heel vaak, ze drogen zichzelf uit vlak voor een wedstrijd, zodat ze minder wegen en in een lagere gewichtsklasse uitkomen.

Dit onderscheid is belangrijk om te kunnen begrijpen dat je

vet kunt verliezen terwijl je aankomt volgens de weegschaal en af kunt vallen volgens de weegschaal terwijl je geen vet verliest.

Natuurlijk geen tientallen kilo’s, maar dat begrijp je.

Het omgekeerde geldt voor het opbouwen van spiermassa. Je kunt jouw spiermassa vergroten terwijl je afvalt volgens de weegschaal en aankomen volgens de weegschaal terwijl je geen spiermassa hebt opgebouwd..

Roboto ≠ jou

Die Verdomd Vreemde en Irritante Weegschaal Schommelingen

Roboto en jij wegen allebei hetzelfde. En zolang jullie beide geen calorie tekort of calorie overschot creëren kom je beide niet aan en val je beide niet af..

Althans, dat is wat je zou denken..

Maar Roboto leeft niet, het is geen mens. Het is een machine, zonder biologische processen. Roboto is en zal altijd hetzelfde gewicht blijven, zonder enige schommelingen.

Jij bent daarentegen veel complexer. Jij leeft, zweet, plast, poept, hebt sex en veranderd constant door ontwikkeling van bijvoorbeeld je spieren. Jouw gewicht blijft (gemiddeld) ook misschien wel hetzelfde, maar schommelt van uur tot uur en van dag tot dag.

Ga morgenochtend direct als je wakker wordt maar eens op de weegschaal staan, 2 uur later nog een keer en voordat je naar bed weeg je jezelf nog een keer. Yep, geen enkel moment weeg je precies hetzelfde.

We kunnen dus stellen dat:

Gewicht weegschaal = werkelijke gewicht + schommelingen

Die Verdomd Vreemde en Irritante Weegschaal Schommelingen

Waar komen die schommelingen dan vandaan?

Die dagelijkse schommelingen in je gewicht kunnen verschillende redenen hebben.

– Koolhydraat inname

Hoeveel koolhydraten je dagelijks eet is van grote invloed op je gewicht. Je kent vast het “heilige” low-carb dieet wel toch? Iemand die alle sapjes, shakes, pillen en alle andere shit geprobeerd heeft zonder resultaat, valt ineens wel af met een magisch low-carb dieet. De kilo’s verdwijnen als sneeuw voor de zon in de eerste 2 weken.

Helaas hou je jezelf vreselijk voor de gek als je denkt dat minder koolhydraten er voor hebben gezorgd dat je vet bent verloren.

Doordat je geen koolhydraten meer eet maar je lichaam deze toch nodig heeft (yes, je lichaam heeft ze nodig) verbruik je heel je eigen glycogeen voorraad (je lichaamseigen koolhydraatopslag). Deze glycogeen voorraad is beperkt, gemiddeld zo’n 500 gram per persoon.

En nu komt het. Glycogeen is in je lichaam gebonden aan water , zo’n 3 tot 4 gram water per gram glycogeen. Samen met het glycogeen verlies je ook 1,5 tot 2 kg vocht. Dit vocht en glycogeen verlies zorgen dus er dus voor dat die eerste paar kilo’s als sneeuw voor de zon verdwijnen in de eerste 2 weken.

Ga je na een low-carb dieet weer meer koolhydraten eten, dan ga je gegarandeerd zwaarder worden.

Deze schommeling in je gewicht is slechts tijdelijk en hangt volledig samen met de hoeveelheid koolhydraten die je per dag naar binnen werkt.

Bij een low-carb dieet is niet alleen de weegschaal een mindf*ck, maar ook je progressie foto’s nemen je in de maling. Het water opgeslagen tussen je huid en je spieren (bekend als subcutaan vocht), verdwijnt ook wanneer je nauwelijks koolhydraten eet. Zo lijk je droger (lees: lager vetpercentage) op je progressie foto’s, terwijl dit eigenlijk niet zo is. Goed voor een fotoshoot, maar veranderd niets aan je vetpercentage..

– Meer vocht vasthouden dan normaal

Om verschillende redenen kan je lichaam ineens meer water vasthouden dan normaal. En wanneer je lichaam meer vocht dan normaal vasthoud, ga je dit zien op de weegschaal; je bent “aangekomen”.

Stress: Trainingen zijn een (fysieke) vorm van stress. Ook diëten kun je zien als een vorm van stress. Wanneer je veel stress hebt gedurende een langere periode, stijgt de waarde van het hormoon cortisol. Een van de effecten van een verhoogde cortisol waarde in je lichaam is het vasthouden van vocht.

Zout: Wanneer je op een dag ineens meer zout eet dan normaal, houd je lichaam meer vocht vast. Omgekeerd geld dit ook; eet je op een dag ineens minder zout dan normaal, dan scheid je lichaam meer vocht uit en zul je dit ook zien op de weegschaal.

Slaap: Een gebrek aan slaap kan er voor zorgen dat je lichaam meer vocht dan normaal vast houd.

Krachttraining: De dag na een harde training in de sportschool hoop je de volgende dag een lager getal te zien op de weegschaal. Helaas kan dat soms wel is zwaar tegenvallen. Omdat je lichaam aan het herstellen is (spieren repareren etc.) houd het meer vocht vast dan normaal..

– Menstruatie cyclus

Yep ladies, je vrouwelijke cyclus beïnvloed je gewicht. Vlak voor je maandelijkse feestweek kun je verwachten dat je iets zwaarder bent dan daarvoor; je lichaam houd dan meer vocht vast dan normaal. Maar maak je niet druk, dit verdwijnt  ook weer.. SO SMILE, jullie zijn geweldig ;-)

Schommelingen in je gewicht tijdens je menstruatie kunnen verschillen en vallen meestal tussen de ~0,5kg tot zelfs ~5kg!

– Tijd laatste maaltijd

Als je normaal  om 19:00 voor het laatst je grote maaltijd naar binnen werkt, maar vandaag heb je deze pas om 20:30 gegeten dan zie je de volgende dag een kleine schommeling in je gewicht op de weegschaal.

– Tijd van wegen

Weeg je jezelf elke dag om 08:00, maar vandaag deed je dat pas om 12:00 dan is de de kans groot dat je een kleine schommeling ziet in je gewicht.

– Alcohol

Alcohol alleen zorgt er vaak voor dat je uitdroogt / vocht verliest. Een avond gevuld met alcohol zou er dus voor zorgen dat je de volgende dag een kleiner getal ziet op de weegschaal (mits je calorieën op onderhoudsniveau zaten).

Vaak zorgt alcohol er ook voor dat je meer zout en koolhydraten wilt eten. Geef je toe aan deze cravings dan zul je de volgende dag een groter getal zien op de weegschaal zien (natuurlijk weer op voorwaarde dat je calorieën op onderhoudsniveau zaten), omdat je lichaam dan waarschijnlijk meer vocht heeft vastgehouden.

Al die schommelingen in je gewicht maken die weegschaal niet de meest ideale tool voor het bijhouden van jouw progressie in het verliezen van vet.

Die schommelingen kunnen je namelijk helemaal gek maken, terwijl er eigenlijk niets aan de hand is:

Die Verdomd Vreemde en Irritante Weegschaal Schommelingen

Tenzij we al die schommelingen er ineens uit kunnen filteren.. Dan zou de weegschaal ineens wel een goede graadmeter kunnen zijn voor jouw progressie in het verlagen van je vetpercentage.

En yes dat kunnen we..

Neem elke week het gemiddelde gewicht van de dagen waarop je je zelf hebt gewogen in de ochtend. Wanneer je deze wekelijkse gemiddeldes met elkaar vergelijkt in plaats van je dagelijkse gewicht, filter je de schommelingen er een beetje uit. In mijn gratis te downloaden trackingsheet kun je jouw gewicht invullen en op door de automatische berekeningen in de trackingsheet kun je direct zien of jouw wekelijkse gemiddelde gewicht afneemt.

Natuurlijk niet helemaal.. Daarom is het belangrijk om naast de weegschaal te gebruiken ook progressie foto’s te maken, verschillende lichaamsomtrekken te meten en bij te houden of je prestaties vooruit gaan (bijvoorbeeld of je sterker wordt als je aan krachttraining doet).

Wat je in ieder geval niet moet doen; jezelf gek maken met het getal op die weegschaal. Die dagelijkse schommelingen maken de weegschaal (voor dagelijks wegen) niet betrouwbaar.

Send this to a friend