Progressie boeken begint met deze mindset

Jouw gedachtes zijn een krachtig iets. De gedachtes die je hebt over jezelf en over jouw omgeving kunnen je maken óf breken; ze kunnen het boeken van progressie tegenhouden of juist de doorslaggevende factor zijn.

Dafuq, wat zijn dit nu weer voor spirituele teksten? Maak je geen zorgen, it is still me; Wesley :-) > interesting shit coming your way..

Mindset

Een praktisch voorbeeld

Ik wil je graag voorstellen aan Truus. Truus is een slanke, fitte vrouw van 24 jaar, zonder overgewicht en wilt graag vet verliezen (of was het nou een man? Ik weet het niet meer joh.. Nja maakt geen drol uit, het is slechts een voorbeeld ter verduidelijking van deze inleiding van dit artikel).

Truus was niet altijd fit en slank. Ze herinnert zich nog altijd goed de tijd van de middelbare school, waar Grapjas B. altijd wel een opmerking moest maken over haar gewicht.

Zoals tijdens de les van biologie, waarin de klas een opdracht met de weegschaal kreeg en Grapjas B. hard riep:

“Hey Truus! Ik denk dat als jij op die weegschaal gaat staan, dat hij aangeeft: ‘Faka? één persoon tegelijk graag!’ MWHAHA!”

Truus traint nu 5 keer in de week, is super fit en slank. Ze heeft een lichaam waar veel jonge vrouwen van dromen, maar toch is er iets geks.. Truus staat nog steeds elke keer met de handen in het haar als de weegschaal boven de 70 kg uitkomt.

Niemand die haar begrijpt; “Ah joh, jij bent zo slank en fit. Jij mag echt niet klagen.”

Hoewel ze nu nooit meer bewust terug denkt aan al die grappen van Grapjas B., is het wel een ervaring die de mindset van Truus tot op de dag vandaag beïnvloed.

Oke? En nu Wesley? Ben je nu ineens psycholoog ofzo? Nee nee, het bruggetje naar mindset komt nu..

In dit voorbeeld had ik elke situatie of persoon kunnen beschrijven.

Ik had net zo goed de trend van fitgirls op instagram, een situatie als Bas die stopt met voetbal omdat hij zichzelf geen “natuurlijk voetbaltalent” vindt, als voorbeeld kunnen nemen.

Met dit voorbeeld wil ik duidelijk maken dat jouw hersenspinsels, gesprekken met een ander of jezelf en bepaalde ervaringen jouw manier van denken beïnvloeden.

En jouw mindset (=manier van denken) is weer voor een heel groot deel verantwoordelijk voor het boeken van progressie. Jouw mindset bepaald namelijk wat jij ziet als progressie, wat invloed heeft op jouw motivatie en prestatie etc. etc. etc.

Hoe jouw mindset je kan helpen of juist kan tegenw.erken

Carol Dweck, een bekende onderzoeker aan de Universiteit van Stanford, doet onderzoek naar mindset en motivatie. Haar bekende theorie over de 2 verschillende mindsets die wij mensen kunnen hebben en het verschil dat deze mindsets kunnen maken op onze prestatie, is zooooo interessant.

En kan je zoveel helpen in het bereiken van jouw doel.

Zoals Carol Dweck in haar boek beschrijft zijn er 2 manieren waarop je kunt denken over jezelf in bepaalde situaties:

– Fixed mindset

Simpel gezegd geloof je in een fixed mindset dat jouw vaardigheden, jouw intelligentie, jouw talent, jouw eigenschappen vast staan en je hier weinig meer aan kunt veranderen. Je benaderd alles op de dezelfde manier, namelijk: “Ik zit op dit moment op level X en daar blijf ik.”

Dat oefening kunst baart, weet jij je ook, maar je komt gewoon simpelweg niet toe aan dat “oefenen”. Je bent veel te druk met het vermijden van falen; je bent constant bezig om te zorgen dat je “slim” lijkt en te voorkomen dat je “dom” lijkt.

Voorbeeld: Je zegt tegen iedereen “Ik ben geen wiskunde wonder” en je bent er zelf ook heilig van overtuigd.

Op de korte termijn voorkomt dit dat jij faalt, want ja je bent toch slecht in wiskunde dus niemand gaat gek opkijken als je er niks van snapt..

Doordat dit een makkelijk excuus is om op terug te vallen als je iets moet doen dat te maken heeft met wiskunde, oefen je bewust of onbewust wiskunde ook niet meer. Met als resultaat dat jij er ook geen haar beter in wordt.

Dat je niet beter wordt in wiskunde bevestigt jouw excuus “Ik ben geen wiskunde wonder” en maakt de vicieuze cirkel rond. Op deze manier gaat er niets veranderen

Nu is dit een voorbeeld met wiskunde, maar dit kunnen we net zo goed doortrekken naar jouw gewicht of sportprestatie. Meer voorbeelden:

  • “Het lukt me niet om vet te verliezen.” Waarom niet? Waarschijnlijk is het je NOG niet gelukt, je hebt meer oefening nodig ;-)
  • “Ik ben niet zo creatief aangelegd joh”
  • “Ik ben niet atletisch, dus ik sport niet graag”
  • “Dat getal op de weegschaal gaat bij mij nooit omlaag, wat ik ook probeer”

– Growth mindset

Aan de andere kant van de lijn staat de growth mindset.

In een growth mindset bekijk je jezelf of een situatie/gebeurtenis met een hele andere bril. Met een growth mindset zou je juist die wiskundige uitdaging aangaan, ook als je al een keer hebt gefaald. Je ziet falen en tekortkomingen als een teken dat je jezelf nog moet ontwikkelen.

“Hmm, hier snap ik geen pepernoot van > hier ga ik mee aan de slag.”

Je hebt eerder de neiging te leren van kritiek dan deze te negeren of direct te willen weerleggen. Je gaat uitdagingen aan en vermijd ze niet. Je probeert te leren van andermans succes en ziet dit niet als een bedreiging of vormt een excuus voor waarom iemand beter is.

Je wilt jezelf ontwikkelen. You wanna grow.

Verkeerde doel

Waarom je dan een fixed mindset of een growth mindset hebt, is van veel factoren afhankelijk.

Éen van de dingen die hier altijd een grote rol in spelen en die je zelf relatief eenvoudig kunt aanpakken is het stellen van doelen. Doelen kun je namelijk opdelen in 2 soorten:

– Leerdoelen; een leerdoel is taakgericht, waarbij je focus ligt op het verbeteren van je eigen vaardigheden. Je boekt progressie als jouw huidige prestatie beter is dan je vorige prestatie.

– Prestatiedoelen; een prestatiedoel is gericht op competitie. Je moet/wilt laten zien dat jouw vermogen/capaciteit beter is dan de ander/tegenstander. Je boekt progressie als je een bepaalde mijlpaal hebt bereikt of je beter bent dan je tegenstanders.

Het probleem met een prestatiedoel is dat dit jouw zelfwaarde en motivatie constant koppelt aan een bepaalde prestatie.

Nemen we nu de weegschaal als voorbeeld dan zou je met een prestatiedoel gemotiveerd en happy zijn zolang de weegschaal omlaag gaat (of omhoog, maar net wat je doel is). Worden de omstandigheden ineens uitdagender/moeilijker en blijft dat getal op de weegschaal ineens stilstaan, is dat een ander verhaal.

Prestatiedoelen hebben om deze reden vaak een negatief effect op jouw zelfvertrouwen (shit, hij zakt niet meer, dat heb ik nou altijd..), jouw motivatie (klote weegschaal, kan ik net zo goed mee stoppen, zakt toch niet meer) en daardoor ook op het boeken van progressie.

Als we dan kijken naar een leerdoel, zien we vaak het tegenovergestelde; meer zelfvertrouwen, meer plezier en weinig behoefte aan vergelijking met anderen.

Om te blijven bij dat getal op de weegschaal dat ineens niet meer zakt; jouw zelfvertrouwen en motivatie is bij een leerdoel niet gekoppeld aan het bereiken van een getal op die weegschaal. Jouw leerdoel is dat je wilt afvallen en die weegschaal is slechts 1 manier om jouw vooruitgang te bekijken.

Als dat getal op de weegschaal blijft hangen, maar je merkt dat je steeds minder trek in chips en andere lekkernijen krijgt, jouw trainingen steeds beter gaan of je goede veranderingen ziet in je progressie foto’s of lichaamsomtrekken > dan ben je op de goede weg richting jouw (leer)doel.

Je ziet namelijk nog steeds verbetering ten opzichte van de vorige keer en dat is je doel met een leerdoel; jezelf verbeteren (afvallen in dit voorbeeld).

Zolang je verbetering ziet in een leerdoel (wat je vaak al snel ziet met een growth mindset), blijft je motivatie en vertrouwen hoog.

Al die verbeteringen kunnen prima heel klein zijn, elke kleine stap is er één. Deze meerdere kleine stappen lopen op en gaan op een gegeven moment voorbij die ene grote stap.

Zie je die koppeling tussen een growth mindset en een leerdoel? In beide gevallen wil je het beste uit jezelf halen.

Goed vs Slecht

Met de toelichting van die bovenstaande koppeling tussen growth mindset en leerdoelen wil ik niet zeggen dat prestatiedoelen compleet zinloos zijn.

Natuurlijk kunnen prestatiedoelen zinvol zijn. Een topsporter verdiend zijn geld met “beter zijn dan zijn tegenstanders”, dus hij of zij zal wel degelijk een prestatiedoel moeten hebben.

Die koppeling tussen de growth mindset en een leerdoel geeft aan dat een leerdoel je helpt een growth mindset te ontwikkelen, wat je heel veel kan helpen in het boeken van progressie.

Betekend dit dan dat je jezelf op elk gebied maar moet ontwikkelen, want dat is wat je wilt met een growth mindset toch? NOPE, het is alleen belangrijk dat je beseft dat je je op ELK gebied ZOU KUNNEN ontwikkelen. Het kost je misschien wat meer tijd en moeite op sommige gebieden dan andere mensen, maar HET KAN :-)

Daarentegen denk ik zelfs dat het goed is dat je jezelf af en toe “fixed” opstelt ondanks dat je weet dat je wel progressie kunt boeken (en dus in die growth mindset zit), puur om het feit dat sommige dingen meer prioriteit hebben. In het geval van een teamprestatie bijvoorbeeld is het juist goed om de dingen die jij “niet kunt” over te laten aan anderen, zodat dit ten goede komt van de teamprestatie.

Het gaat erom dat je de verschillen tussen een growth mindset en een fixed mindset begrijpt; dat je af moet van die fixed mindset, die je onnodig demotiveert, een heel verkeerd zelfbeeld geeft en het boeken van progressie indirect tegenhoud.

En dat een leerdoel je eerder in de richting van een growth mindset stuurt dan dat een resultaatdoel dat zal doen..

Note to self: Tijdens het schrijven van dit artikel besefde ik dat ik wel in het algemeen wel in een growth mindset zit, maar als het aankomt op het opnemen van video’s ik nog in een diepe fixed mindset zit. “Dat vloggen en opnemen van video’s is niet mijn ding, ik schrijf liever artikelen” is altijd mijn antwoord als iemand me vraagt waarom ik geen video’s post.. Misschien moet ik dan toch maar eens beginnen met het opnemen van wat video’s, who knows..

Send this to a friend