Waarom een Voedingsschema Zonde is van Je Geld en Tijd

Zo nu en dan krijg ik de vraag “Kun jij voor mij een voedingsschema maken?” en mijn antwoord is dan altijd Nee. Hoewel dit makkelijk geld verdienen is voor mij (en voor iedereen die dit wel aanbiedt), maak ik geen voedingsschema’s op aanvraag omdat dit simpelweg zonde van jouw geld en mijn tijd is.

4 simpele, maar belangrijke redenen waarom ik dit weiger te doen:

Voedingsschema

1. Een voedingsschema helpt je geen stap verder op het gebied van voeding

Stel dat ik een persoonlijk voedingsschema voor je maak, volledig uitgeschreven voor de aankomende 30 dagen. Woensdagavond in week 2 staat broccoli op het menu, maar broccoli vind je vreselijk smerig. Wat nu? Ga je broccoli toch eten, omdat je heilig gelooft in mijn geweldige voedingsschema?

Wat als je uiteten gaat en niet kunt eten volgens dit voedingsschema? Ga je dan aan de keuken vragen of ze jou “meal prep” kunnen opwarmen voor je?

Wat als je vreselijk veel zin hebt in een bepaald gerecht, maar dat komt helaas niet voor in deze week? Ga je die verleiding dan weerstaan? Ga je gerechten wisselen? Oh, maar als je ze wisselt klopt het voedingsschema niet meer toch?

“Shit, dit mocht ik vandaag helemaal niet eten. Nou ja, het voedingsschema is toch al naar de klote nu ik dit heb gegeten. Ik eet nu lekker alles waar ik zin in heb, morgen zie ik wel weer.” Morgen voel je je nog slechter en denk je weer dat alles toch al verpest is; het begin van een vicieuze cirkel..

2. Als je lichaam veranderd, moet je voedingsschema mee veranderen

Stel dat je netjes volgens je voedingsschema 1700 kcal per dag eet. Je ziet je eerste resultaten verschijnen.

“Yes, Wesley’s magic is working!”

Maar dan.. van de een op de andere week zie je geen verbetering meer. Ondanks dat je nog steeds elke dag braaf volgens schema eet, bereik je een plateau.

“Huh, that motherf*cker Wesley stopped sending me magic..”

Omdat je lichaam veranderd (lees: je komt aan of valt af), moet ook je voedingsschema veranderen. Helaas kan ik niet echt toveren, dus veranderd dat voedingsschema niet mee. Je zult me dus weer moeten vragen om een nieuw voedingsschema.

Weer een nieuw voedingsschema zie je niet zitten; je geeft het op. Zonde van je geld en tijd dus.

3. Voedingsschema’s als “het 28-dagen plan” zijn vaak tijdelijk. Wat ga je doen na het einde van dit voedingsschema?

Stel dat je met 1 voedingsschema je doel bereikt. Happy you.

Maar wat nu? Blijf je nu voor altijd volgens dit voedingsschema eten? Of ga je weer eten zoals je altijd deed?

Beide is geen optie. Je gaat niet de rest van je leven dit voedingsschema volgen. Ook eten zoals je altijd deed is geen optie, omdat dan al het harde werken voor niks geweest zal zijn.

Het beste zou zijn als je leert om je eigen “voedingsschema” te maken, is het niet? Zodat je constant opnieuw een nieuw voedingsschema kan maken voor jezelf. In andere woorden; je wilt het principe achter je voedingsschema weten en begrijpen, zodat je dit kan blijven herhalen. Net zolang tot het een automatisme word.

4. Bij effectief afvallen/aankomen hoort niet alleen een voedingsschema, maar ook een trainingsschema

Al zou je voeding helemaal op orde zijn, maar je trainingsschema (lees: dageljkse beweging) is niet effectief of deze zijn niet goed op elkaar afgestemd, dan alsnog gaat het afvallen of aankomen niet zo als je voor ogen hebt.

Het gaat om de combinatie van beide.

Het doel van jouw voedingsschema moet zijn dat je er beter van wordt. Zowel op korte als op lange termijn.. Het gaat erom dat je begrijpt wat je aan het doen bent, dat je weet waarom je eet wat je moet eten. En misschien wel het belangrijkste; dat je er vrolijk van wordt en het dus volhoud.

Voedingsschema’s kunnen goed uitpakken, mits ze onderdeel zijn van een groter geheel, zoals personal training of online coaching.

Send this to a friend