Waarom jouw dagelijkse kcal NIETS zeggen en jou onnodig stress bezorgen

“Huh ?! Zeggen mijn dagelijkse kcal niets? Wat verkoop jij nu weer voor onzin Wesley..”

Aantrekkelijke titel hè? Yep, het klopt dat de titel meer dient voor het trekken van jouw aandacht, dan dat het de conclusie van dit artikel beschrijft. MAAR er zit wel degelijk een stukje waarheid in, het is maar net in welke context je jouw dagelijkse kcal (lees: dagelijkse energie inname) bekijkt.

Of je nu dat gehate lichaamsvet wilt verliezen of die gewilde spiermassa wilt opbouwen, alles draait in eerste instantie om de kcal die je dagelijks binnenkrijgt en verbruikt. Maar het perspectief waarin jij jouw dagelijkse kcal ziet, bepaald of die dagelijkse kcal je wel of geen hoofdpijn bezorgen.

Als ik de hoofdpijn-situatie schets..

Stel je jouw ideale week als volgt voor:

Dagelijks kcal vs Wekelijkse kcal
Zo zou jouw ideale week eruit zien.  Echter ben je geen robot en loopt er wel eens een dag niet helemaal volgens plan:

Als niet alles volgens plan loopt..

Dagelijks kcal vs Wekelijkse kcal

De volgende dag..

Dagelijks kcal vs Wekelijkse kcal

Herkenbaar? Dan herken je vast ook dat je de volgende dag op de blaren moet zitten en de volgende dag met een klote gevoel de draad weer oppakt.. Of erger nog, een streep zet door al je doelen en denkt dat het toch nooit gaat lukken om je doel te bereiken..

Dagelijks kcal vs Wekelijkse kcal

Wat je beter kunt doen..

Waarom zou je jezelf al die hoofdpijn bezorgen als er eigenlijk helemaal niets aan de hand is?

Bekijk het is van deze kant:

Dagelijks kcal vs Wekelijkse kcal

In plaats van stressen, kun je beter genieten van al die kcal (JUP GE-NIET-EN) en de volgende dag weer met een schone lei beginnen.

Als je het erg bont hebt gemaakt , kun je eventueel je calorieën compenseren door de volgende dagen minder calorieën te nuttigen. Een effectieve en fijn techniek die je hiervoor kunt gebruiken is Intermittent Fasting.

Stel dat je die vrijdagavond een bbq had met veel bier en lekker eten en dus onbewust (of misschien wel bewust als je dit trucje goed beheerst :-)) ver boven je dagelijkse caloriedoel zat. Zou je de volgende dag de draag weer oppakken dan, zien we dat al die stress nergens voor nodig is.

Je gemiddelde calorieën per dag komen dan 129 kcal boven je caloriedoel uit aan het einde van deze week.

Echt geen ramp, omdat je dagelijkse calorietekort waarschijnlijk groter is dan deze 129 kcal > onder aan de streep heb je dus nog steeds een calorietekort. Of terwijl: je valt nog steeds af ondanks die ene uitschieter in calorieën.

Dagelijks kcal vs Wekelijkse kcal

Stel dat je na die uitschieter van vrijdagavond door middel van Intermittent Fasting zou compenseren in calorieën. Aan het einde van de week kun je dan nog steeds zorgen dat jouw gemiddelde calorieën per dag gelijk is aan jouw caloriedoel.

Dagelijks kcal vs Wekelijkse kcal

Op de lange termijn is het effect van die ene dag met veel kcal eigenlijk bijzonder klein zolang je het de volgende dag maar weer oppakt. Die ene “slechte” dag is een echte mindfuck dus..

Conclusie: nothing on the hand ;-)

Send this to a friend